Pod wrogim niebem
Pod wrogim niebem to gra której ewidentnie brakowało w moim planszówkowym asortymencie! Miałam co prawda gry jednoosobowe, jednakże w większości były to gry typu escape room – raczej jednorazowe. Mam na stanie kilka gier, które mają wariat jednoosobowy. Natomiast to chyba pierwsza gra w kolekcji, która przeznaczona jest tylko i wyłącznie do rozgrywki solo!
Co ciekawe, moja pierwsza rozgrywka odbyła się w dwie osoby. Jako że była późna noc, bo czytanie instrukcji zajęło „trochę” czasu, to uznałyśmy, że jesteśmy zmęczone i działamy jak pół osoby, co w całości dawało nam wynik jednej osoby – dokładnie tyle ile potrzeba do rozgrywki!

O co w tym wszystkim chodzi?
Chodzi o to by odeprzeć atak kosmitów. Rozkładamy na stole dłuuugą planszę i milion różnych elemencików. Wykonujemy kolejne ruchy i staramy się ochronić, przetrwać, przeżyć. Wydaje się banalne, ale no cóż, tylko się wydaje. Jako że w grę wchodzą kostki i od naszych rzutów zależą możliwości ruchu, jest tu spora losowość, niemniej można ją „naprawić” korzystając z możliwości przerzucania kości, kombinowania i planowania do przodu. Nasze planowanie w nocy okazało się dość kiepskie, więc jak można było się spodziewać: zginęłyśmy.
Natomiast śmierć nie zniechęciła mnie do gry. Uważam, że to świetna pozycja na samotne wieczory (lub wspólne, mając po pół mózgu). Gra pozwala wczuć się w ten kosmiczny klimat, wkręcić się, bać się a jednocześnie mieć nadzieję na zwycięstwo i odparcie ataku obcych.
Duża ilość elementów, ładne, kolorowe statki kosmiczne oraz fabuła sprawiają, że mamy ochotę zanurzać się w tym klimacie. Jednocześnie myśl o jednoosobowej grze bywa lekko przygnębiająca, szczególnie gdy tuż obok ma się gracza, który tylko czeka aż wyciągnę kolejną grę na stół. Dlatego też ciężko sięgać mi po ten tytuł, choć jestem pewna, że niebawem wróci i wierzę w to, że kiedyś w końcu wygram!
Co mamy w pudle?
Gra podstawowa
5 fioletowych statków
4 białe statki
3 plastikowe znaczniki
7 drewnianych kości
1 znacznik maszyny drążącej
1 kafel statku matki
4 kafle nieba
3 kafle bazy
3 kafle miast
instrukcję
Kampania
notes kampanii
4 arkusze z komiksem (po 1 na rozdział)
14 dodatkowych miast
12 dwustronnych postaci
13 różnych scenariuszy
9 dodatkowych kafli nieba i bazy
tekturowe znaczniki scenariuszy
1 specjalny pomarańczowy statek

Zalety:
– wypchane pudło
– klimat
– jednoosobowa
– kampania
– ciekawa mechanika
– przygoda
– ładne wykonanie
–
Wady:
– losowość
Czy warto walczyć z kosmitami?
Lepiej byłoby się z kosmitami zaprzyjaźnić, ale skoro nie ma tu takiej opcji, to pewnie, warto! Aczkolwiek z własnego doświadczenia wiem, że nie jest to łatwe, co sprawia, że gra jest regrywalna, bo bardzo chcemy się odegrać!
Dodatkowym atutetem są specjalne kampanie, które później można rozegrać. O nich niestety nie powiem więcej, bowiem to jeszcze nie na mój poziom, nie mój czas by sięgać po bardziej zaawansowany wariant. Aczkolwiek nie mogę się doczekać, ciekawość mnie rozpiera i wierzę w to, że kiedyś wygram. Zwyciężę wszystko!

Podstawowe informacje:
Liczba graczy: 1
Wiek: 12+
Czas gry: 20- 40 minut
Autor: Tomáš Uhlíř
Za grę dziękuję wydawnictwu: